Zainteresowanie malarstwem hiszpańskim w pierwszej połowie XIX wieku i pojawienie się na rynku znacznej liczby hiszpańskich obrazów pozwoliło powiększyć dział sztuki hiszpańskiej w Ermitażu w dość krótkim czasie. W 1814-15 zakupiono amsterdamską kolekcję bankiera Coesvelta, której główną atrakcją była szesnasto- i siedemnastowieczna szkoła hiszpańska, do tej pory reprezentowana przez kilka dzieł Murilla. W kolekcji Coesvelta byli najwięksi hiszpańscy mistrzowie - Francisco Zurbarán, Francisco Ribalta, Juan Pantoja de la Cruz, Antonio Pereda i Diego Velázquez.
|
Diego Velázquez, 1638; z kolekcji W. Coesvelta |
|
Juan Pantoja de la Cruz, 1605; z kolekcji W. Coesvelta |
|
Antonio Puga, ok. 1630; z kolekcji W. Coesvelta |
|
Antonio Pereda, 1652; z kolekcji W. Coesvelta |
|
Francisco Zurbarán, 1660; z kolekcji W. Coesvelta |
W 1829 roku na aukcji zbiorów księżnej Saint-Leu, córki cesarzowej Józefiny do Ermitaża zakupiono płótno Ribery
St. Sebastian Nursed by St. Irene, a dwa lata później ze zbiorów Manuela Godoy'a kilka dzieł Ribalty i Murilla oraz pierwsze sygnowane płótno Ribery
St. Jerome Listening to the Sound of the Trumpet. W 1834 roku Ermitaż powiększył swoje zbiory hiszpańskie o kolekcję Gesslera - rosyjskiego konsula w Kadyksie, a w 1845 o kolekcję Dymitra Tatisheva z
Madonną z Dzieciątkiem Moralesa. I wreszcie w 1852 roku na aukcji zbiorów Soulta do Ermitażu zakupiono
Świętego Wawrzyńca Zurbar
ána.
Strona z podziałem na kolekcje, które zostały włączone do zbiorów Ermitażu dostępna
tutaj. A ja korzystałam z
The Hermitage. Western European Art: Paintings, Dwawings, Sculptures, Leningrad 1984.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz